perjantai 25. tammikuuta 2013

FLASHBACKS

Taas kävi näin. Olo on kuin bumerangilla: mieli saattaa lennähdellä minne sattuu, mutta aina se palaa takaisin tähän samaan.
  Monta viikkoa on mennyt siten, että musiikkisoittimessani ovat vuorotelleet Queen ja Led Zeppelin, Led Zep ja Queen. Koko ajan. Ja tuntuu kuin koko musiikkimakuni olisi hypähtänyt pelkästään 70-luvulle. No, eihän se paha juttu tietenkään ole, mutta tänään koin taas vanhan kunnon BEATLEMANIAN maagisuuden, kun linja-autossa sekoituksella ollut soitin pamautti She Loves You:n soimaan.
  Voi hyvänen aika. Olen ollut Beatlemaanikko jo lähes kolmen vuoden ajan, ja yhä uudelleen koen sen saman tyrmäävän täydellisyyden, jota kvartetin musiikki sisältää.
  Myönnän häpeällisen totuuden: parin viime kuukauden ajan olen ollut epäluuloinen. Olen tutustunut uusiin bändeihin, jättänyt Beatlesin sinne levyhyllyn perille ja löytänyt monia uusia helmiä. Ja olen välillä ajatellut (vaivihkaa tosin mutta silti), että onko The Beatles sittenkään niin... uskomattoman loistava kuin sen väitetään olevan. Tarkoitan, että onhan nyt esimerkiksi Pink Floydillä ja vaikkapa sillä Queenillä monia uskomattomia kappaleita, joissa mielikuvitus pyrähtelee sinne tänne ja nerous on hiottu huippuunsa. Joten onko The Beatles sitten kuitenkaan koko maailman paras bändi, vai onko se lievää liioittelua?
  No, ilokseni tämän päivän kuuntelukokemusten jälkeen olen tullut järkiini, ja totean kysymykseeni vastaukseksi, että KYLLÄ, The Beatles todellakin on juuri niin loistava kuin väitetään. Tottakai tekniikka ei ole huipussaan- mutta siinäpä se onkin! The Beatles oli se ilmiö, joka mahdollisti myöhemmät loitobiisit. Ennen Beatlesia oli Elvis, mutta Elviskään ei varsinaisesti kehittänyt mitään huimaavan uutta- The Beatles raapi kokoon kaiken saatavan aikaisemman musiikin, muokkasi siitä kokonaan uuden soundin ja lätkäisi päälle tarran, jossa lukee : PERFECTION.
  Päivän kruunasi vielä kirjastosta löytynyt  upouusi The Beatles Kuvina- valokuvakirja- miten kauniita, ihania ja mielenkiintoisia kuvia täältä löytyykään! Miten minä edes pystyin unohtamaan tämän valloittavan nelikon?
  Jessus. Kohta pääsee märy- kuuntelen Rubber Soulia ja löydän uudelleen kaikki vanhat ja rakkaat timantit, ja olo on varsin nostalginen. Tässä lopuksi vielä varsin hupaisa mashup- montako biisiä tunnistat?

4 kommenttia:

  1. Niin tuttu tunne! Itse olen ollu fani jo 9-vuotiaasta asti, joten Beatlesia on tullut kuunneltua jo 8 vuotta(!) Mun musiikkimaku on siinä ajassa ehtiny heitellä ihan älyttömästi, mutta silti oon aina lopulta tajunnu Beatlesin hienouden.
    On kyllä pakko myöntää, että esim. Pink Floydin alkupään tuotanto on parempaa kuin Beatlesin alkupään tuotato. Beach Boysin Pet Sounds on parempi albumi kokonaisuus kuin yksikään beatle-albumi yms..Kuitenkaan en oo mistään muusta bändistä löytänyt samanlaista "lämpöä' kuin
    Beatlesista(tai no mulle Take That nousee Beatlesin tasolle).

    Sekavaa tekstia(plus kirjotan tätä kännykällä),joten toivottavasti ymmärrät! :'D Oli pakko tulla avautumaa Beatles fanituksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista!
      Se on ihan totta. Moni myöhäisempi bändi on tehnyt paljon älykkäämpiä levytyksiä kuin nyt esimerkiksi vaikka With The Beatles, mutta yksikään ei minun mielestäni ole onnistunut välittämään samanlaista tunnelmaa- en tiedä miten tätä kuvailisin mutta tiedäthän sinä mitä minä tarkoitan!
      Ja ymmärsin kyllä! :)

      Poista
  2. Ihana mashup-video! Perjantai-ilta muuttui juuri täydelliseksi :D KIITOS! M.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsellänikin nousi hymy suupieleen- ei tätä kuunnellessa voi olla vakava! Kiitos kommentista! :)

      Poista

Keep Blogger tidy- hate only when necessary!